Dinsdag 05022013 - Reisverslag uit Almere Stad, Nederland van Therese Verschuuren-van Oudenaren - WaarBenJij.nu Dinsdag 05022013 - Reisverslag uit Almere Stad, Nederland van Therese Verschuuren-van Oudenaren - WaarBenJij.nu

Dinsdag 05022013

Door: Therese en Gerard

Blijf op de hoogte en volg Therese

05 Februari 2013 | Nederland, Almere Stad

Denk dat ik de volgorde niet meer weet. Na een reis met de nachttrein waar je om de haverklap wakker wordt geschud ben je niet helemaal bij.
De trein had dus vertraging en we moesten heel snel de trein uit. Het was een expresstrein maar die deed over 680 km 12 uur en in dit geval 13 uur.
Om 6 uur de trein uit, de bus was er niet en we hebben daar vlakbij in een hotel ontbeten. De chauffeur had zich verslapen zei men.
Na het ontbijt richting Suphan buri. Onderweg kwamen we langs allemaal rijst- en suikerrietplantages.
Peter vertelde dat er in die velden veel ratten en slangen voorkwamen en er is geen thai die niet minstens één keer gebeten is door een slang. De meeste zijn niet giftig, sommige een beetje maar de koningscobra is zeer giftig. Als je niet binnen 20 minuten een serum hebt ingespoten gekregen ga je gewoon dood. Vandaar dat de boeren allemaal honden hebben. Die waarschuwen als er een slang op het erf is.
De ratten worden gevangen, geroosterd en aan de weg als lekkernij verkocht.
Ook zagen we kippenfarms die boven het water gebouwd zijn. Hun uitwerpselen dienen als voedsel voor de vissen die ze tegelijkertijd kweken.
Aangekomen in Suphan buri bezochten we een tempel waar de enige zittende boedha te bewonderen is. Het verhaal is dat de boedha een keer in het woud zat en doodmoe was. Hij kreeg toen 2 dingen aangereikt. Honing van een aap en water van een olifant. De honing wees hij af (hand naar beneden) en het water aanvaardde hij (hand naar boven).
Er was toevallig ook een ceremonie in die tempel. Een jonge monnik werd ingewijd. Hij werd op een soort baar omhoog gehouden en geschud (dit om al het kwade van hem af te schudden) en hij gooide ingepakte muntjes naar de mensen (dit betekent dat hij al het wereldse van zich afwerpt).
Na 3 rondjes om de tempel onder begelleiding van muziek, dansende en offerende mensen mocht hij alleen in de tempel met monniken en de abott.
Daarna reden we richting een klein stationnetje om een gedeelte van de dodenspoorlijn (boemeltreintje) te volgen.
De Jappanners wilde deze spoorlijn aanleggen om India binnen te vallen stijdens de tweede wereld oorlog.
Aan deze spoorlijn is 17 maanden gewerkt en daarvoor gebruikte de Japanners krijgsgevangenen die onder onmenselijke omstandigheden deze spoorweg moesten aanleggen.
In totaal hebben ongeveer 200.000 mensen hieraan gewerkt waarvan ongeveer 100.000 mensen zijn overleden door gevolg van Malaria, martelingen en ondervoeding.
De Jappanners gebruikten Koreanen om het vuile werk op te knappen zoals het martelen enz.
Aan de spoorlijn die 450 km lang was hebben ook zo'n 2000 Nederlanders het niet overleefd en zijn begraven op een erebegraafplaats die we op weg naar deze spoorlijn nog bezocht hebben.
De spoorlijn heeft ongeveer 23 maanden dienst gedaan tot dat hij werd gebombardeerd door de Amerikanen.
De mensen die aan de spoorlijn werkten moesten het doen met een klein bordje rijst met zout per dag.
Het was best wel indrukwekkend om even deze spoorlijn te rijden met prachtig uitzicht op de rivier, ook gingen we over twee autentieke houten bruggen die nog intact waren.
Na een half uur in de trein gezeten te hebben stapten we uit op een klein stationnetje, waarna de bus ons bracht naar een restaurant waar we de lunch nuttigden, vandaar uit gingen we naar de beroemde bridge of the river kwai.
Het is de enige metalen brug. Hij is in de oorlog precies in het midden gebombardeerd. Hij is zo beroemd geworden vanwege de oorlogsfilm. Los van de brug was het één grote poppenkast met restaurantjes en souvenierszaken. Wij hebben we over de brug gelopen en Therese heeft heerlijke jackfruit gekocht. De rest van het gezelschap heeft voornamelijk sieraden en olifanten gekocht.
Gerard heeft nog twee locomotieven gefotografeerd die gebruikt zijn.
Daarna zijn we richting ons hotel gereden. Onderweg zagen we nog handelaren die hele grote brokken steen verkochten of er al mooie beelden en tafels met stoelen van hadden gemaakt. Past niet in onze koffers!!
Wij kwamen bij een heel mooi en groot resort midden in het woud. Er was een gigantisch zwembad bij, de kamers zijn luxueus, er is ook een buitendouche en je krijgt er gratis gekko's bij.
Wij hebben weer met bijna de hele groep gegeten (ook hamburgers en vlaamse frietjes hadden ze voor ons) en daarna nog op het terras verder gekletst. Wij durfden niet in het donker naar de rivier te lopen ivm slangen.
Morgen worden we om 6 uur gewekt. Wij gaan nu slapen................

• 05 Februari 2013 - 18:00

Lineke Van Esch Zondag:

mooi foto's weer Ik heb het idee dat jullie er echt intens van genieten het lijk wel therese of je er steeds jonger uit gaat zien .(jij ook hoor gerard)! Dat verhaal van de river kwai kennen cor en ik ook! Die film hebben we al een paar keer gezien. Lijkt me een gek gevoel daar te staan.. Groetjes xxxx lineke en Cor

• 05 Februari 2013 - 18:39

Ans En JP:

Wat een geweldig avontuur bij elkaar zeg,en behoorlijke lange reis pffffffffff!!
    En die brug over de river kwai toch ook wel bijzonder hoor!!
    Maar buiten dat alles zie ik dat jullie ook heeeeeeel erg genieten.
    De foto.s waren ook weer leuk!!

Geniet ze
    Liefs en groetjes Ans en JP

• 05 Februari 2013 - 20:29

Barbara:

Wat weer een geweldig reisverslag en foto"s.
    Leuk hoor.
    Genieten jullie nog maar lekker van de mooie reis
    Groetjes Fred en Barbara xxx

• 05 Februari 2013 - 21:25

Frans:

Hoi globetrotters.
    Je schrijft “Aangekomen in Suphan buri bezochten we een tempel waar de enige zittende boeddha te bewonderen is”.
    Ik heb die luilak nog nooit zien staan…….
    Begrijp wel wat je bedoelt hoor. Zal veel moeite gekost hebben die benen onder het lichaam vandaan te krijgen.
    Mooie foto’s weer en weer diep respect dat jullie zulke “die hearts” zijn en er nog van genieten ondanks de ontberingen.
    Maar ja, dat bewijzen jullie elk jaar weer in Nijmegen, dus waar verbaas ik me over(?).
    Veel plezier nog.

• 06 Februari 2013 - 00:09

Luc:

En wij maar werken ;-)

• 06 Februari 2013 - 00:10

HiHi

• 06 Februari 2013 - 09:12

Else Marie En Jo:

Zo te lezen hebben jullie weer een mooie dag gehad! Geniet ervan want hier hebben we weer sneeuw gehad. Het is weer een stuk kouder geworden!
    Lieve groet

• 06 Februari 2013 - 10:56

Roel En Lien:

Beste Therese en Gerard
    Wat een prachtige reis en wat zien jullie veel !!!!!!
    Uniek die tempels. olifanten, landschappen enz. enz.
    We genieten met jullie mee.
    Wel nog een extra vacantie nemen om uit te rusten
    Groetjes Roel en Lien

• 06 Februari 2013 - 12:36

Abel Jonneke:

by het zien van de foto, kwam by ons de heringen weer boven