Zondag 03022013 - Reisverslag uit Almere Stad, Nederland van Therese Verschuuren-van Oudenaren - WaarBenJij.nu Zondag 03022013 - Reisverslag uit Almere Stad, Nederland van Therese Verschuuren-van Oudenaren - WaarBenJij.nu

Zondag 03022013

Door: Therese

Blijf op de hoogte en volg Therese

04 Februari 2013 | Nederland, Almere Stad

Wij werden vandaag om kwart voor 8 op de parkeerplaats verwacht.
Daar kwamen 2 pickups met iets van 30 citybikes. Je raad het al:
een fietstocht door Changmai. Het was een beetje fris want het schijnt de hele nacht gehoost te hebben. Er waren 4 begeleiders mee en 3 spraken er wat nederlands. Onze leider zelfs wel heel goed. Hij was op z'n 12e novice geworden. Dat moeten ze 7 jaar zijn als ze monnik willen worden. De novices heeft 8 heel strenge regels waaraan hij zich moet houden en zij hebben een zwaar programma.Om half 5 iedere dag op, wakker gemaakt door een harde gong. Om 6 uur na het ontbijt gaan ze bidden in de tempel, daarna deze schoonmaken van binnen en buiten. Vervolgens moeten ze naar een speciale school waar ze heel veel talen leren, o.a. de taal die de monnik spreekt en engels en nog heel veel extra vakken.
Om 4 uur is de school uit en hebben ze nog meer taken. Vaak hebben ze honger omdat ze alleen maar mogen ontbijten en lunchen. Geen diner. De honger proberen ze te stillen met drankjes met extra suiker erin. Zij mogen niet sporten, niet roken, geen alcohol en geen vrouwen. Na 7 jaar gaan ze op voor monnik maar deze heeft 270 strenge regels. O.a. zijn ze wat eten betreft afhankelijk van de mensen en de tempels.
Deze jongen heeft dat 7 jaar volgehouden en is er toen uitgestapt. Heel leuke kerel.
Wij reden een heel stuk langs de rivier (niet altijd zichtbaar vanaf de weg) en door arme en rijke wijken. Sommige straten waren net zoals in Paramaribo. Wij gingen als eerste richting zijn tempel zoals hij dat noemde. Hij kan er niet voorbij gaan zonder er even geweest te zijn. Op muurschilderingen zie je dat de tempel ooit door het water verwoest is, zo hoog kwam de rivier. Daarna allemaal schilderingen van de wederopbouw. Het staat nu een paar meter hoger.
Aan de overkant van de tempel kregen we een versnapering. Heerlijke bananenmuffin en rijstkoekjes. Ook kon je daar weer de vissen voeren (enorme meervallen). Het voeren van de vissen zou je geluk brengen.
Ook hebben wij een leprakolonie bezocht. Door een missionair tevens arts is er een hele kolonie opgezet op de plaats waar vroeger een olifantenpark was. Het behoorde aan rijke mensen toe die een zoon met lepra had. De arts heeft hem genezen en kreeg toen dat hele grote gebied. De mensen met lepra hadden daar allemaal een eenpersoonshuisje, eerst van hout maar nu van steen. Er zijn geen zieke mensen meer maar meestal ouderen die ooit lepra hebben gehad of helemaal geen familie meer hadden.
Onderweg zijn we een paar maal gestopt oa bij rijstvelden.
Na nog een fietstocht gingen wij eten bij een winkel waar ook eten werd klaargemaakt. Het was een eenvoudige maaltijd maar wel lekker. Je moest niet naar toilet willen wat dit was één van de smerigste die we hier gezien hebben.
Op de terugweg hebben wij wat ruines mogen bewonderen en nog een stupa met allemaal boeda's aan de buitenkant. Ook zijn we naar een crematorium geweest. Ze verbranden de lijken met autobanden. Er lagen nog botjes in de as.
Om één uur waren we bij het hotel terug. De meesten gingen meteen naar het zwembad.
Wij oudjes hebben ff geslapen (2 uur later notabene werden we pas wakker. Hoe moe kun je zijn). We zouden eerst met enkelen naar de avondmarkt gaan maar besloten met z'n tweetjes te gaan. Misschien komen we ze daar wel tegen en gaan we wel samen een hapje eten.
Frans, je had gelijk. Wij hebben nog geen vrije dag gehad, maar we genieten enorm.
Morgen zijn we echt vrij tot half 4. Dan gaan we richting het station en gaan met de trein naar Ayutthaya. De bus vertrekt met onze koffers morgenochtend om 10 uur en wacht ons in Ayutthaya weer op. In de trein kunnen we slapen en er is een restauratiewagen.
De reis duurt ongeveer 12 uur.
Ik weet niet wat we daarna gaan doen maar dat lezen jullie wel.

Frans bedankt, heb er gisteren meteen misbruik van gemaakt.
Peggy dikke kus

• 04 Februari 2013 - 07:23

Ans En JP:

Dat zal wel dat jullie erg moe zijn,maar kan me ook voorstellen dat jullie ook erg genieten van deze reis!!
    Is ook een geweldige ervaring.
    Leuke helmpjes hebben jullie op ha ha staat je wel hoor Gerard vooral als je je tong uitsteekt ha ha .
    Hoop dat jullie een fijne treinreis hebbben,en geniet even van je vrije dag!!!
    Waren ook weer mooie foto,s.

Liefs en groetjes van Ans en JP

• 04 Februari 2013 - 08:36

Therese:

We gaan nog niet naar huis hoor Ans. We gan met de trein terug naar Ayutthuya en dan naar de river quai en nog meer.
    De 14e komen we pas weer in Nederland. We maken dus ook het chinese nieuwjaar mee.
    Vandaag waren we in een markt en daar was enorm veel vuurwerk te koop.
    Vreemd dat je daar niet eens mocht roken!!!!!

• 04 Februari 2013 - 09:17

Lineke Van Esch Zondag:

lekker nog bijna 10 dagen vakantie. Die "hazeslaapjes"van jullie oudjes komen me bekend voor. Hebben Cor en ik ook veel "last" van. Komt natuurlijk omdat je zo druk bezig bent met van alles en nog wat,
    Ook hier weer mooie foto's . Het verhaal van die monnik is ook wel apart, je moet ook wel erg bijzonder zijn wil je dat allemaal volhouden.
    Daar was de kostschool in Oisterwijk nog bijna menselijk bij. Terwijl ik het daar al verschrikkelijk vond.

Geniet rustig verder.XXXXlineke

• 04 Februari 2013 - 13:00

Ans En JP:

Nee wijfie dat weet ik heb het misschien verkeerd over laten komen ha ha .
    Ja erg raar dat je daar niet mocht roken ha ha.
    River quai daar is die film van gemaakt!!

Groetjes Ans

• 04 Februari 2013 - 13:52

Else Marie En Jo:

Bij de River Kwai zijn nu ook hele mooie Bougainvilles! Een mooie plant met bloem!
    Heerlijk dat jullie zo genieten! De treinreis is lang en de toilet was toen erg vies maar ik lees wel dat jullie meer vieze toiletten hebben gehad! Je moet maar een goed boek lezen!
    Lieve groet en tot het volgende verslag!

• 04 Februari 2013 - 18:19

Luc:

Te gek hoor wat jullie allemaal doen. Als jullie terug komen heb je weer vakantie nodig om uit te rusten. Jullie schrijven zoveel over de belevenissen dat ik het bijna niet bij kan houden, te gek.

Geniet ze, liefs, xxx

• 04 Februari 2013 - 20:04

Frans:

Ik weet het nu wel zeker, het is geen land voor mij.
    Als je zelfs in de sawa’s je helm moet opdoen (althans dat lijkt zo uit de foto’s), voel ik me toch niet veilig.
    Bovendien hebben jullie de vissen gevoerd, wat geluk moet brengen, en gaan vervolgens naar een lepra kolonie in de buurt…..(?). Werkt niet altijd dan...... Nee lullig, goed werk doen ze daar.
    Mooie foto’s weer en onderhoudend verhaal. Luc heeft gelijk de verhalen en foto’s zijn bijna niet bij te houden, maar ga vooral door. Alleen geen foto’s meer van opengesneden kikkers en/of van de tenen van Gerard.
    In ieder geval ben je al ingelicht door Else Marie, zodat je niet onaangenaam verrast wordt door de vieze toiletten tijdens jullie lange treinreis. Ach als de knopen maar uit je rug gemasseerd worden.
    Nog veel plezier, een goede reis en een beetje rust.

• 05 Februari 2013 - 13:31

BasSandje:

Hi Gerard en Therese,

Mooie fotos hoor en jullie doen gave dingen Zo nu en dan een rustig dagje tussendoor is wel lekker kunnen wij ons voorstellen Leuke helmpjes hoor :-P Lijkt wel of jullie uit België komen XD
    Maar jullie zien veel mooie dingen heel gaaf al die tempels en die rijstvelden Dat lepra verhaal was vast indrukwekkend en ik denk wel confronterend Lijkt me een unieke ervaring en vooral erg zielig is om te zien Nu met dat fietsen en die helmpjes misschien een idee om dat erin te houden en jullie in te schrijven voor de fietsvierdaagse? :-D

Heel veel plezier nog en tot in Nederlands :-)

DikkeKus BasSandje