Vrijdag 01-02-2013 - Reisverslag uit Almere Stad, Nederland van Therese Verschuuren-van Oudenaren - WaarBenJij.nu Vrijdag 01-02-2013 - Reisverslag uit Almere Stad, Nederland van Therese Verschuuren-van Oudenaren - WaarBenJij.nu

Vrijdag 01-02-2013

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Therese

02 Februari 2013 | Nederland, Almere Stad

Vanmorgen uiteraard weer vroeg op en na een heerlijk uitgebreid ontbijt zijn we richting de volgende tempel gegaan.
Dit was echter wel een heel bijzondere tempel en lag niet ver af van ons hotel in Chiang Rai.
In tegenstelling die we tot nu toe bezocht hebben is deze tempel niet met goud etc versierd maar een spierwitte tempel.
De naam is Wat Rong Khun en gesticht door Chalermchai Kositpipat.
Deze man had een losbandig leven met veel alcohol,drugs etc en besloot om daarmee te stoppen en belandde in een een tempel als monnik.
Tijdens dat verblijf begon hij te schetsen,tekenen en te schilderen,de Abboth ( hoofd van de tempel) was zeer onder de indruk van zijn werk en zei dat hij hier meer mee moest gaan doen. Hij besloot om hiervan zijn werk te maken en ging dit proberen te verkopen op de avondmarkten in diverse steden.
Uiteindelijk werd hij steeds bekender en beroemd om zijn werk, dat de koning hem uitnodigde en een aantal werken van hem kocht.
hij beloofde de koning om een tempel voor hem te bouwen met zijn stijl en daar is hij nu al 12 jaar mee bezig en dit zal nog zeker wel 20 jaar duren voor het af is.
Het is echt een heel bijzonder gebouw met een hele andere architectuur dan de tempels die we gezien hebben, het doet een beetje denken aan Gaudi in Barcelona.
Ook leidt de man jonge mensen op om zijn werk voor te zetten.
We waren allebei best onder de indruk wat deze man gemaakt heeft.
Na dit bezoek zijn we verder gereden en hebben een tussenstop gemaakt bij een tentje dat Cabbage en Condoms heet.
Dit is opgericht door het hele land door een man die actie gevoerd heeft om Hiv te voorkomen in Thailand met televisie reclames etc. Dit zie je in zijn koffie huis terug met allerlei flyers die overal hangen en een bijv een man die helemaal beplakt is met allerlei kleuren condooms.
Daarna zijn we richting Chiang Mai gereden (betekent nieuwe stad). Dit is de tweede stad van Thailand met 300.000 inwoners en vooral bekend om zijn avondmarkt en kunstnijverheid die hier in de wijde omgeving te vinden is.
We bezochten een zijden fabriek en zagen daar het hele proces van A tot Z.
Heel interessant en onvoorstelbaar dat van een cocon die gemaakt is door de zijderups wel 500 meter zijden draad komt.
Daarna hebben een paraplu fabriek bewonderd waar we voor weinig geld een teken konden laten beschilderen op een telefoon etui, tas of iets dergelijks.
ik heb het laten doen op mijn nieuwe leren sandalen die ik onderweg had gekocht en Therese op haar tas.
Nadat mijn sandalen waren beschilderd met een prachtig vogeltje en wat bloementjes liet ik het trots aan Therese zien, maar zij was niet echt onder de indruk en zei dat het wel erg vrouwelijk was.
Ik voelde me door de grond zakken en dacht ja eigenlijk heeft ze wel gelijk en het liefste had ik ze meteen uit gedaan en aan iemand kado gegeven.
Uiteindelijk dacht, ik ga gewoon terug naar die vrouw en vraag of ze het wilde overschilderen met iets anders en jawel hoor dat deed ze en nu heb ik prachtige sandalen met een hele grote giftige slang ( stoer he).
Hierna hebben we nog een edelstenenfabriekbezocht en zagen we hoe die mensen onder verschrikkelijke omstandigheden zonder afzuiginstallatie stenen aan het slijpen waren en prachtig boedha's maakten uit een steen.
Na dit alles waren we om 18:00 uur in het hotel Chiang Mai. Hier verblijven we de komende dagen tot maandag middag dan reizen we verder met de nachttrein terug naar Ayutthuya.
Het Hotel is heel modern en goed.
Vanavond zijn we de hele avond naar een Thaise show geweest met geweldig eten daarbij.
Het is duidelijk na de vakantie moeten we weer op streng dieet, want als ik zo na mijn zelf kijk krijg ik al echt een boeddha buik.

  • 02 Februari 2013 - 17:06

    Lineke Van Esch Zondag:

    alweer zo'n mooi verhaal, Echt de moeite waard zoiets. Maar gerard je laat je toch niet door Therese zeggen dat een bloemetje vrouwelijk is? een man mag best met bloemenschoentjes lopen. Onze kleindochters hadden tegen cor gezegd opa je hebt bloementjes slippers die zijn voor meisjes hoor! Maar cor zegt dan gewoon nou en... ik vind ze mooi!
    Ik ga weer gauw foto's bekijken . Geniet ze en veel plezier.XXXLineke

  • 02 Februari 2013 - 17:43

    Ans En JP:

    Geweldig dat verhaal over die slippers ha ha !!!!
    Had je gezicht wel willen zien Gerard!!
    En de rest van je verhaal was ook erg leuk.
    Die witte tempel was echt mooi om te zien zeg !!!!!!!!!!!!!Alle foto,s waren leuk.
    Zie en lees dat jullie erg genieten.

    Liefs en groetjes Ans en JP

  • 02 Februari 2013 - 23:20

    Frans:

    In principe geef ik Lineke wel gelijk.
    Je laat je niet door een oververmoeide, korte termijn geheugen ontberende en insecten etende vrouw vertellen dat jij je ware aard moet onderdrukken.
    Wij wisten het al door de roze Barbecue, maar ik denk dat Therese dat ontkent.
    Maar goed, het was (weer) een mooi verhaal.

    Het is grappig. Ongetwijfeld zullen een aantal “volgens” er al geweest zijn, een aantal plannen hebben om er ooit naartoe te gaan en een aantal die er nooit zal komen, maar jullie verhalen brengen altijd een stukje cultuuronderwijs mee, naast de leuke verhalen en mooie foto’s.
    Mooie combinatie.
    Ik zal waarschijnlijk niet alle achtergronden die jullie ons meegeven onthouden, (behalve die man die in een condoom een koffiehuis runt) maar vind het wel interessant.
    Als ik het goed begrepen heb, hebben jullie nu een paar dagen vrij, maar jullie kennende……?
    Ik hoef niet te zeggen, "geniet, maar met mate"? Jullie hebben het er druk mee en wij genieten, dus "vooral doorgaan".
    Frans

  • 03 Februari 2013 - 09:58

    Frans:

    Hoi Tenpeliers,
    Berichtje van Peggy vanmorgen gelezen en geregeld. Jullie kunnen weer foto's plaatsen.
    Jullie dag is nu al bijna weer voorbij maar nog heel veel plezier vandaag en een mooie avond.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Almere Stad

Therese

Getrouwd met Gerard, reislustig en genieten

Actief sinds 11 Jan. 2013
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 11219

Voorgaande reizen:

24 Januari 2013 - 14 Februari 2013

Thailand

Landen bezocht: